Mannen hebben een ander bestedingspatroon dan vrouwen. Waar vrouwen vooral geld uitgeven aan make-up en andere zaken, zijn mannen vaker bereid online geld uit te geven. Denk bijvoorbeeld aan het doen van zogenaamde microtransacties: in-game aankopen die je tijdens het gamen kunt doen.
De online uitgaven van mannen
Mannen maken relatief vaak de keuze online aankopen te doen. Denk bijvoorbeeld aan kleine betalingen voor virtuele items in games als FIFA of Fortnite. Verder zijn ook de streamingdiensten populair. Omdat mannen vaak iets meer risico durven te nemen dan vrouwen, investeren we ook vaker in crypto en online beleggingen. Natuurlijk klopt het hart ook sneller door technologie en gadgets en deze bestellen we dan ook steeds vaker online. We delen onze passie voor tech namelijk graag met anderen.
In-game aankopen (microtransacties)
Games als FIFA, Fortnite en Call of Duty leveren ontwikkelaars miljarden op aan microtransacties. Dit zijn kleine betalingen voor virtuele items, skins of upgrades. Met name mannen bestellen dit soort items. Het gaat hier vooral om ‘de beste’ willen zijn. Door middel van dit soort elementen willen spelers laten zien dat ze beter presteren dan hun tegenstanders of anderen. Met name de ‘loot boxes’ zijn erg populair, net als voorwerpen die ervoor zorgen dat je van buitenaf kunt zien dat je een goede speler bent. Regeringspartijen willen al jaren van deze loot boxes af. Zeker als het gaat om zeldzame items zijn mannen geneigd om ze sneller te kopen. Veel spelers weten niet precies hoeveel ze uitgeven, want betalingen verlopen vaak via virtuele valuta of slechts kleine bedragen. Daarmee is gamen een mooi verdienmodel geworden voor spelfabrikanten, terwijl het doen van microtransacties onderdeel van de identiteit van mannen is geworden.
Streamingdiensten
Zowel mannen als vrouwen geven maandelijks geld uit aan streamingdiensten, maar het zijn vooral mannen die een abonnement hebben op diensten als PlayStation Plus en Xbox Game Pass. Dit zijn game-gerelateerde diensten en geven toegang tot tientallen games voor één vast bedrag per maand. Dit past dan ook perfect bij de digitale levensstijl van mannen, waarbij bezit minder belangrijk is dan toegang hebben tot de game. Mannen maken vrijwel dagelijks gebruik van de diensten, waardoor ze geen probleem hebben om ermee te betalen. Er zijn vaak bundels, kortingen en gratis proefperiodes, zodat er meer mensen zijn die het eens uitproberen. Het comfort van ‘altijd iets te kijken of te spelen’ maakt dat het een vaste maandelijkse uitgave wordt.
Crypto en online beleggingen
Cryptocurrencies en online beleggingen zijn zeer interessant voor mannen. Dat komt vooral doordat we vaak op zoek zijn naar snelle winsten en financiële onafhankelijkheid. Er zijn allerlei platforms die het beleggen gemakkelijker dan ooit maken. Doordat we van anderen voorbeelden zien van mensen die rijk zijn geworden door slim in te stappen, hebben we het gevoel dat we zelf iets missen. Met andere woorden: fear of missing out. Het betekent dat we de drang hebben om mee te doen, uit angst om de boot te missen. Daghandel, meme coines en investeringen zijn spannend en daarmee erg interessant voor mannen. Crypto is een legitieme financiële markt, maar het is wel oppassen geblazen met de impulsieve beslissingen of het gebrek aan kennis. Maar de aantrekkingskracht van dit soort online producten blijft onverminderd groot, met name onder jonge mannen.

Technologie en gadgets via webshops
Veel mannen vinden alles met een stekker eraan interessant en dus geven we nog steeds veel geld uit aan online aankopen van technologie. Denk bijvoorbeeld aan headsets, toetsenborden, smartwatches en camera’s. De aankopen zijn niet alleen functioneel bedoeld, maar laten vaak ook zien dat je een passie voor techniek en prestaties hebt. Daarom hebben influencers en tech reviewers vaak veel mannelijke volgers. De combinatie van het gemak van bestellen, snelle levering en voortdurende innovatie maakt dat we steeds weer blijven bestellen, ook als oude apparatuur nog goed werkt. Het gevoel van bijblijven met de nieuwste technologie is een echt mannending en wordt ook gezien als een vorm van status.
Meedoen aan kansspelen op het internet
Ten slotte zijn mannen geneigd om online meer risico te nemen dan vrouwen. Dat zie je ook terug bij het meedoen aan kansspelen op het internet. Zo zijn het vooral de mannen die actief zijn bij een online casino zonder registratie. Bij zo’n casino zijn klanten over het algemeen een stuk anoniemer en deze casino’s bevinden zich vaak in het buitenland. Online gokken is de afgelopen jaren explosief gegroeid onder mannen. Websites en apps voor sportweddenschappen, poker en online gokkasten zijn onverminderd populair.
We zoeken als mannen immers graag de spanning op, en dat is precies wat de online goksites te bieden hebben. Er is immers een kans om geld te winnen of te verliezen. Met name sportweddenschappen zijn heel populair, omdat het mogelijk is hierbij je kennis van voetbal, Formule 1, e-sports of andere sporten te benutten. De lage inzet en interessante odds maken dat veel mannen weleens meedoen aan een sportweddenschap. Er zijn immers vaak ook bonussen of gratis inzetten mogelijk, waardoor we graag profiteren van een mooie aanbieding. De combinatie van competitie, adrenaline en technologie maakt online gokken een van de meest aantrekkelijke activiteiten waar mannen graag geld aan uitgeven.
